Pesta Kelahiran Santa Maria, 8 September 2018

Mik 5: 1-4 + Mzm 13 + Mat 1: 1-16


Lectio

Inilah silsilah Yesus Kristus, anak Daud, anak Abraham. Abraham memperanakkan Ishak, Ishak memperanakkan Yakub, Yakub memperanakkan Yehuda dan saudara-saudaranya, Yehuda memperanakkan Peres dan Zerah dari Tamar, Peres memperanakkan Hezron, Hezron memperanakkan Ram, Ram memperanakkan Aminadab, Aminadab memperanakkan Nahason, Nahason memperanakkan Salmon, Salmon memperanakkan Boas dari Rahab, Boas memperanakkan Obed dari Rut, Obed memperanakkan Isai, Isai memperanakkan raja Daud. Daud memperanakkan Salomo dari isteri Uria, Salomo memperanakkan Rehabeam, Rehabeam memperanakkan Abia, Abia memperanakkan Asa, Asa memperanakkan Yosafat, Yosafat memperanakkan Yoram, Yoram memperanakkan Uzia, Uzia memperanakkan Yotam, Yotam memperanakkan Ahas, Ahas memperanakkan Hizkia, Hizkia memperanakkan Manasye, Manasye memperanakkan Amon, Amon memperanakkan Yosia, Yosia memperanakkan Yekhonya dan saudara-saudaranya pada waktu pembuangan ke Babel. Sesudah pembuangan ke Babel, Yekhonya memperanakkan Sealtiel, Sealtiel memperanakkan Zerubabel, Zerubabel memperanakkan Abihud, Abihud memperanakkan Elyakim, Elyakim memperanakkan Azor, Azor memperanakkan Zadok, Zadok memperanakkan Akhim, Akhim memperanakkan Eliud, Eliud memperanakkan Eleazar, Eleazar memperanakkan Matan, Matan memperanakkan Yakub, Yakub memperanakkan Yusuf suami Maria, yang melahirkan Yesus yang disebut Kristus.

 

Meditatio

Matan memperanakkan Yakub, Yakub memperanakkan Yusuf suami Maria, yang melahirkan Yesus yang disebut Kristus. Dalam Injil hari ini Maria sepertinya hanya sebatas sisipan saja, sebab memang dunia patriakhal amat berpengaruh dalam sejarah umat manusia. Allah tidak mengubahnya, malah ikut dalam aliran sejarah yang terikat ruang dan waktu. Dalam kitab Mikha untuk hanya disebutkan juga, bahwa segala-galanya akan indah pada waktunya, yakni setelah perempuan yang mengandung itu melahirkan (5: 2), yakni bangkitNya seseorang yang akan memerintah Israel, yang permulaanNya sejak dahulu kala.

Mengapa kita merayakan pesta kelahiran santa Maria, padahal tidak tersurat dalam kitab suci? Kitab Suci memang tidak sempat menulis keseluruhan yang dialami oleh manusia, tetapi berdasarkan Kitab Sucilah, kita berani merayakan pesta kelahiran santa Maria. Mengapa? Dia pasti seorang manusia sejati sama seperti kita. Dia mempunyai orangtua, yakni Yoakhim dan Anna; dan dalam keluarga mereka berdualah Maria terlahirkan, yang oleh iman kepercayaan Gereja, dia dikandung tanpa dosa. Dia terkadung tanpa dosa, karena dia dipersiapkan sungguh-sungguh oleh Allah yang akan mengutus PuteraNya yang tunggal. Layakah Yesus dikandung dan dilahirkan oleh seorang perempuan berdosa? Mungkinkah Yesus tinggal dalam rahim yang tercela oleh dosa? Maria dilahirkan sama seperti kita, karena dari darah dan dagingnyalah Yesus menjadi manusia sama seperti kita. Maria yang terkandung tanpa dosa memang tetap diberi kesempatan dan kebebasan untuk mengamini segala kehendak dan kemauan Tuhan; dan dari kedalaman hatinya dia akhirnya berani memilih yang terbaik dan berkata aku ini hamba Tuhan, terjadilah padaku, menurut perkataanMu. Berkat kesanggupan Maria memberikan hati dan rahimnya menjadi tempat kehadiran Tuhan Yesus, maka dia pun akhirnya menjadi ibu Tuhan.

 

Oratio

Ya Tuhan Yesus, Engkau mempersiapkan Maria benar-benar sebagaimana manusia, karena daripadanyalah Yesus mengambil kemanusiaan yang benar-benar seperti kami. Yesus terlahir dalam daging dan darah Maria.

Ya Yesus, Engkau mempersiapkan kami untuk menikmati kemuliaan surgawi, ajarilah kami juga berani memilih yang terbaik, yang mendatangkan keselamatan sebagaimana telah dikerjakan oleh Maria.

Santa Maria, doakanlah kami. Amin.

 

Contemplatio

Pertama, aku ini hamba Tuhan, terjadilah padaku, menurut perkataanMu. Kesiapsiagaan inilah kiranya menjadi kesiapsiagaan kita dalam mendengarkan sabda dan kehendak Tuhan.

Kedua, Maria adlah ibu Tuhan.







Oremus Inter Nos
Marilah Kita Saling Mendoakan

Komentar

Postingan populer dari blog ini

Hari Raya Pentakosta

Hari Raya Kelahiran Yohanes Pembaptis

Pesta Maria mengunjungi Elizabet